"Snake" op een FPGA (2 / 6 stap)

Stap 2: VGA-uitgang


Een 640 x 480 VGA display werkt als volgt: een pixel in de linkerbovenhoek wordt geactiveerd (y = 0, x = 0). De monitor wordt geactiveerd van één pixel tegelijk, rechts langs de bovenkant van het scherm te gaan totdat het bereikt (y = 0, x = 640). Wanneer het de rand van het scherm bereikt (x = 640), de monitor begint pixels bij activeren (y = 1, x = 0) en het zelfde ding doet. Het blijft dit doen totdat het bereikt (y = 480, x = 640), waar het zal het proces helemaal opnieuw beginnen. Kortom, het activeert de pixels één voor één (serieel) op een ordelijke manier van links naar rechts en naar beneden gaan. Meer info hier [3].

Ook, als u weergeven een kleur dan zwart wilt, moet u opgeven van 8 bits waarden voor rood, groen en blauw voor de monitor weer te geven.

.

Om te kunnen spelen van het spel, moeten we een VGA-compatibel beeldscherm kunt laten toe om het spel weer te geven. Er zijn verschillende dingen die nodig zijn om de VGA-generator module werken:

1. wij instellen onze maximale hoogte en lengte aan de schermresolutie die we voor het programma (640 x 480 wilden).

2. we de positieve rand van de VGA-klok gebruikt tijdens het gebruik als verklaringen en niet-blokkerende toewijzingen maken een x graaf evenals een y coördinaat telling coördineren. Deze xCount en de yCount kunnen worden gebruikt om dingen op het scherm tekent, evenals het bijhouden van de slang en apple. Ze bijhouden waar op het scherm dat u bent.

3. Wij hebben gezegd dat als onze x-coördinaat en de y-coördinaat niet overeenkomen met onze maximale lengte of de maximumhoogte, dan wij zouden hun coördinaten verhogen door een

4. met behulp van de positieve rand van onze VGA klok opnieuw, gebruiken we de toewijzing van een niet-blokkerende onze weergavegebied definiëren als de x-coördinaten vermenigvuldigd met onze y-coördinaten. Deze waarden zijn waar als één van beide één van deze coördinaten is minder dan onze schermresolutie (640 x 480).

5. het sluiten van de VGA-generator module, gebruiken we drie toewijzen verklaringen, twee van die 'VGA_vSync en VGA_hSync, werden toegewezen als de inverse van de verticale sync, en horizontale sync. Onze finale toewijzen verklaring opgenomen met behulp van het weergavegebied we in onze vorige toewijzing definiëren en het gebruik van "blank_n" om onze display gebied te definiëren.

6. ook rekening mee dat de VGA niet uitvoeren op een 50MHz kloksignaal zoals de Raad van bestuur levert, liever gezegd, het werkt met een 25MHz klok. We gebruiken een aparte module (afgebeeld) om de klok van 50MHz tot 25MHz.

.

Een nuttige pagina voor meer informatie over de VGA-specificaties is de Wikipedia-pagina voor VGA [4], en een nuttige bron voor sommige Verilog bijzonderheden met betrekking tot VGA is Deze pagina [5].

Gerelateerde Artikelen

Hoe u kunt besturen van een stappenmotor met een FPGA

Hoe u kunt besturen van een stappenmotor met een FPGA

Dit instructable begeleidt u door het proces en sommige achtergrondkennis over hoe je een stappenmotor werken op een FPGA. Specifiek een Nema stappenmotor, met de Digilent Basys 3 en Digilent PmodSTEP.Momenteel ben ik bezig met een klauw-spel met de
Het gebruik van een Joystick met een FPGA

Het gebruik van een Joystick met een FPGA

Dit instructable is nog een stop op mijn reis om het spel van de klauw gedreven door een FPGA. Eerder schreef ik over het bepalen van een stappenmotor met een FPGA. Ik moest nu een joystick controle zodat ik beide op mijn besturing uiteindelijk verbi
Met behulp van een Joystick controle stappenmotoren met een FPGA

Met behulp van een Joystick controle stappenmotoren met een FPGA

In de derde stap in mijn reis om opnieuw de klauw-spel met de Basys3, heb ik verbonden twee PmodSTEPs, twee stappenmotorenen de PmodJSTK met de Basys3 zodat ik elk van de servo's met de PmodJSTK controleren kan.Om dit te doen verbonden ik heb met de
Kalebas Snake slikken een baby pompoen

Kalebas Snake slikken een baby pompoen

Halloween geeft onschuldige groenten een kans om te pronken met hun duistere kanten.Geïnspireerd door de Calvin en Hobbes horror show van sneeuwmannen, ik wilde een halloween pompoen dat was makkelijk te maken, maar die had een speelse verhalende ele
Leren Verilog: Een korte Tutorial-serie over digitale elektronica ontwerp met FPGA en Verilog HDL

Leren Verilog: Een korte Tutorial-serie over digitale elektronica ontwerp met FPGA en Verilog HDL

Deze korte reeks van semi-korte lessen over Verilog is bedoeld als een inleiding in de taal en hopelijk lezers stimuleren om te verder kijken naar FPGA ontwerp.Deze tutorials neem aan dat u bekend bent met eenvoudige logische circuits en logica verge
PS2 Toetsenbord voor FPGA

PS2 Toetsenbord voor FPGA

FPGA-chips bieden een leuke manier om te leren van de digitale elektronica en sommige projecten, maar zeer vaak ontbreken ze vooraf Bibliotheken, dus elke externe module zorgvuldig moet worden geanalyseerd om te schrijven een bibliotheek/stuurprogram
Hexapod Robot gebaseerd op FPGA

Hexapod Robot gebaseerd op FPGA

dit is een hexapod robot die uit twaalf DC-servomotor bestaat, bestuurd door een FPGA-chip. Het kader is programmeerbaar en extendible.we kunnen ontwerpen verschillende programma's om de robot reageren op verschillende manieren te maken.Ik werd geïns
Snake zorg (niet-giftige)

Snake zorg (niet-giftige)

Basisgids voor zorg voor niet-giftige slangen en andere reptielen/amfibieën.Ik heb een 4 jaar oude Maïs Snake[] (ondersoort Bloodred Cornsnake (Pantherophis Elaphe g. guttata)) , ze is 4 voet lang en bijna volledig uitgegroeid. Ze eet muizen die ik k
How to Keep and Maintain a Corn Snake

How to Keep and Maintain a Corn Snake

This is Maize. Hij is mijn maïs slang, die ik heb gehad voor bijna 2 jaar. Hij is ongeveer 4,5 jaar oud. Ik heb veel ervaring met maïs slangen, en vele andere slangen. In dit instructable, ik zal u tonen hoe om goed te houden en handhaven van een sla
Beheersing van Servos op FPGA

Beheersing van Servos op FPGA

Ik ben momenteel op het opbouwen van een klauw-machine, net als degenen die geplaagd je kindertijd op bioscopen, arcades en kruidenierszaken. Ik weet voor me vele uren werden besteed voor het speelgoed op de bovenkant van de stapel, alleen om erachte
FPGA Robotics visie voor iedereen

FPGA Robotics visie voor iedereen

Zijn u mij geïnteresseerd in technologie en wilde altijd al een van die zware chips genaamd FPGA's te gebruiken? Bent u geïnteresseerd in visie en robotica?Mijn doel was om FPGA visie aan het volk, voor iedereen toegankelijk. Heb ik besloten om mijn
Een countdown klok met LED's

Een countdown klok met LED's

deze zijn enkele korte opmerkingen over een 'Countdown klok' ik 10 jaar geleden voor Y2K gebouwd, de klok is 4 poten vierkante vanaf de voorkant. Het is ongeveer 4 duim dik, en draait op een ingesloten microcontroller. Elk Segment bestaat uit ongevee
BitRunner FPGA spel

BitRunner FPGA spel

Maak en speel uw eigen bits Runner Game. Geen console of vlezige computer vereist! Druk op de knop van de dodge binnenkomende hindernissen om te bereiken de hoogste score te ontwijken! Dit project is behoorlijk moeilijk, een uitdaging voor beginners,
FPGA Simon Clone

FPGA Simon Clone

Dit is een fundamentele simon kloon / Folower spel dat op een FPGA kan worden gemaakt.Stap 1: Verkrijgen benodigde materialen1. FPGA-Board2. breadboard3. LEDs4 draden5. software: Digilent AdeptStap 2: Construct modulesTeller van de 8-bit (gebruikt al