Stap 13: Programmeren van de Robot en spelen!
Hey, we zijn klaar gebouw en het is tijd voor het programmeren van de robot. Een voorbeeld-programma vindt u hieronder. U kunt het programma aanpassen of schrijf je eigen.Opmerking: Als u deelgenomen aan een Let's Make Robots 'Iedereen kan het maken van een Robot' op Maker Faire NY 2012, uw bumper schakelaars zijn bekabelde anders dan in dit Instructable beschreven. Deze versie van het programma te gebruiken. Wanneer u uw robot inschakelt, zal u moet gesloten houden van de schakelopties voor een paar seconden om 'wakker' van de robot.
U moet downloaden en installeren van de PICAXE programmering Editor voor uw besturingssysteem. Het is gratis. Zorg ervoor dat u de installatieinstructies nauwkeurig opvolgt!
Uw PICAXE-kabel voor het downloaden van USB op uw computer aansluit. Raadpleeg de instructies op de website van de PICAXE om te controleren of dat de stuurprogramma's goed zijn geïnstalleerd, en de juiste COM-poort geselecteerd. We zullen hun instructies hier niet herhalen.
Zorg ervoor dat Jumper H1 is ingesteld op "PROG". Sluit het andere uiteinde van de Download PICAXE USB-kabel aan op de circulaire programmering aansluiting op het bord PICAXE-08. De robot op iets zo instellen dat de wielen de grond niet raken. Zet de schakelaar aan de batterijhouder op 'ON'.
Gebruik het PICAXE-programma-Editor voor het programmeren van de robot. Nadat het programma is gedownload, zwenking vandoor de robot met behulp van de schakelaar op de batterijhouder. Ontkoppel de programmering aansluiting. Stel Jumper H1 bij 'RUN' en uw robot vastgelegd op de grond.
Draai de robot op, en Bekijk het gaan! Wanneer het hobbels in iets dat contact op met één van de twee microswitches, moet het stoppen en proberen om te zetten om te voorkomen dat het obstakel.
het is gebruikelijk de de robot kan niet volledig rechtdoor rijden bij zich vooruit het bewegen. Dit is omdat de twee motoren kunnen worden uitgevoerd op enigszins verschillende snelheden. Het is niet kritisch. Echter moet als de robot doet niet achteruit in plaats van vooruit rijdt, of als het draait in cirkels, u om iets te veranderen.
U kunt deze problemen in hardware oplossen door te wijzigen hoe de draden van de motoren zijn aangesloten of in software, wijzigen met pinnen zijn ingesteld op hoog of laag in het programma.
Als de robot rijdt achteruit in plaats van vooruit, dan de motoren zitten zowel bekabelde achteruit, en moet worden veranderd in software of hardware.
Als de robot naar draait links in plaats van rijden vooruit, dan de linker motor achteruit is bedraad, en moet worden veranderd in software of hardware.
Als de robot draait om het recht in plaats van rijden vooruit, dan de juiste motor is bedraad achteruit, en moet worden veranderd in software of hardware.
Wees niet boos als je robot misbehaves aanvankelijk. Dit is een grote leren kans!