Stap 2: Zoeken bekwame arbeid
Arbeid is één van de belangrijkste, en op dit moment maar ook historisch, een van de meest problematische elementen van de schepping van het kledingstuk. Het is ook een onbetwiste noodzaak (althans in mijn mening).
Tot op heden heeft nog niemand kunnen maken van een machine die is aanpasbaar en handig genoeg om volledig genereren kledingstukken op zijn eigen. Geen machine bestaat dat kan goed zijn voor de speciale behandeling die elke textiel geweven of gebreide vereist als het samenwerkt met de machines die alles stik. Mens en onze menselijkerwijs handen en hersenen bieden nodige spanning zoals de stof met de machine communiceert. Wij doen ook een heleboel aan de schoonmaak werk die vereist is om een kledingstuk te maken zowel toonbaar en draagbaar.
Dat betekent niet, echter, dat we hebben degenen die hun arbeid en tijd geven aan het creëren van onze kleding met zorg behandeld.
Lage lonen en onmenselijke arbeidsomstandigheden hebben geteisterd de industrie sinds de modernisering van de productiemethoden (en eventueel eerder), en nog steeds zoals we zijn afhankelijk van massaproductie voor onze behoeften van kleding geworden.
Een van de redenen waarom beide 3d printen en voor mij, CNC breien, weergegeven als aantrekkelijke alternatieven aan huidige kledingstuk productietechnieken is dat ze heffen of te verkleinen door vegen bedragen de afhankelijkheid van menselijke arbeid binnen de modebranche. Ik vraag me af (en zorgen over) wat voor soort banen deze weggegooid mens zal doen in het gezicht van een veranderende industrie die niet langer hun arbeid, maar voor nu ik ga richten op enkele veelbelovende technologieën.
Neem deze jurk bijvoorbeeld, gemodelleerd door kunstenaars in inwoner, Lana Briscella en gemaakt door de mensen van het zenuwstelsel. Ze maakten een volledig ouderwetse, 3D gedrukte kledingstuk zonder het gebruik van de mens. Het ziet er relatief comfortabel, en het is aantrekkelijk genoeg, dus enige vooruitgang is geboekt en zal ongetwijfeld blijven.
Er is ook deze kickass artikel over opkomende, open source, 3D breiers. Als u hebben ooit voor een moment getwijfeld aan zowel de technologische, sociale en culturele betekenis van breien - dan kan u worden opgeleid en je hart voor altijd veranderd. Amen.
Raadpleeg dit artikel voor enkele echt inzichtelijke gedachten over hoe de veranderingen in de technologie werknemers uit het verleden hebben beïnvloed (denk technofoben). Vergeet niet dat, als ontwerper, het is uw verantwoordelijkheid om te denken zorgvuldig en verstandig kiezen van uw bronnen van arbeid. In deze nieuwe wereld is het nog belangrijker dat we zorgvuldig kiezen waar we onze energie, en hoe we steunen elkaar tijdens het verkennen van nieuwe mogelijkheden die Bespaar tijd, geld, en mogelijk het milieu dat wij het creëren. Er is geen perfecte antwoord lijkt, net een toenemend aantal keuzes in een ooit gecompliceerd landschap. Probeer een evenwicht te bewaren.
Voor dit project heb ik gekozen om te werken met een lokale breigoed fabrikant die is gespecialiseerd in de creatie van duurzame en ethisch kledingstuk. Ze doet dit door het vertrouwen zwaar op haar geautomatiseerde breien-machine. Bekijk haar bedrijf hier. Ze loopt haar bedrijf met een grote breien-machine, een programmeur (zelf) en een andere set van mensenhanden om te helpen met de montage. Een ongelooflijke prestatie als je het mij vraagt.