Ik speelde Starwars Battlefront bèta op mijn PS4 toen ik merkte hoe luid de interne koelventilator was klinken. Ik dacht dat dit normaal was, totdat ik een internet zoeken over het geluid van de koelventilator PS4 deed. Veel zoekopdrachten bleek dat de ventilator relatief rustig is. Dit was niet mijn ervaring. Ik heb ook gemerkt hoe heet aan de Aanraking het geval van de PS4 kreeg toen de ventilator op "full throttle". De zaak was alarmerend warm voor een console. Ik dacht dat iets kan defect en ik had om erachter te komen wat er gaande was.
Ik heb onlangs voltooide mijn kelder. Deel van de bouw was gebouwd in entertainment systeem rekken.
Ik geconstrueerd drie "cubbys" direct onder de TV-stand. Een voor mijn Xbox 360, één voor mijn middenkanaalluidspreker en één voor mijn PS4. Elke cubby is 18 inch x 15 inch x 5 inch in dimensies. Er is een door vijf inch sleuf aan de achterkant van de cubby draden te worden gekanaliseerd toestaan (en warmte om te ontsnappen in de aangrenzende cubby). Ik dacht dat de cubby was groot genoeg om te verdrijven van de warmte die wordt geproduceerd door de consoles en uitlaat het passief uit de voorkant in de kelder. Dit bleek niet het geval te zijn. Een digitale thermometer sonde geplaatst aan de achterzijde van de cubby aangegeven dat de temperatuur van de lucht rond de PS4 tijdens zware gebruik was zo hoog als 118F.
Ik had ook nergens te zetten van mijn WD TV Live Hub, dus het zit op de top van de PS4. Het genereert geen veel warmte, maar wordt een conflict veroorzaakt met goede luchtstroom.
Mijn oplossing voor dit probleem "oververhitting" was voor de aankoop van een derde partij PS4 koelsysteem te verwijderen van de hitte. Er was geen koeling product dat ik online vond en ik was niet zeker dat ze zou geven me de gewenste resultaten die ik verplicht. Ik hoefde niet te verwijderen van warmte uit de PS4, ik nodig had om de warmte van de cubby uitlaat. Zodra dit werd verwezenlijkt zou de PS4 koelventilator niet hoeft te werken zo hard om af te koelen. Ik besliste te ontwerpen en bouwen van mijn eigen koelsysteem, dat zou een stand-alone apparaat dat kan worden verplaatst naar elke cubby of compartiment te helpen uitlaat van hete lucht. Dit koelsysteem zou teweegbrengen op bij een geprogrammeerde temperatuur en uitgevoerd totdat een andere lagere geprogrammeerde temperatuur was voldaan.
Ik had een blazer type fan, die ik niet van een eerdere project gebruikt had. Ik ging om het te gebruiken om te koelen van de PS4 cubby. Aanvankelijk wilde ik ontwerp het controlesysteem met discrete IC van zoals de comparator LM393. In de praktijk kon ik niet krijgen de hysteresis venster correct te werken met een verhoogde referentie spanning zodat ik afgezien van dit ontwerp voor een microcontroller. Voor een klein project als dit, heb ik besloten om het gebruik van een Picaxe 08M 2. Ik dacht over PWM te stapsgewijs draaien van de ventilator is afhankelijk van de omgevingstemperatuur echter mijn aanvankelijke breadboarding tests aangegeven dat ik zou goede resultaten krijgen door simpelweg triggering de ventilator aan en uit.
Het plan is om gebruik van de aanjager ventilator, de voeding van een kleine muur-wrat en de Picaxe met andere elektronica en ontwerp en bouwen van een "cubby koeler" die kan worden gebruikt in een afgesloten ruimte te verwijderen van warmte of verkeer te verhogen.