Wij zijn twee studenten Industrial Design aan de Universiteit van Gent campus Kortrijk en een student ergotherapie aan de Howest. In het kader van een ontwerp voor (elke) een programma (D4E1) deden we een project van co-creatie met een 4-jarige handicap peuter. Hij heeft een spier ziekte, maar cognitieve perfect in orde en smart is voor zijn leeftijd.
Ons doel was om het ontwerpen en ontwikkelen van een spel dat daagt hem beide in een cognitieve en motorische gebied dat hij kan spelen volledig autonoom, die tot nu toe niets anders, met uitzondering van zijn iPad niet.
Het doel van het spel is te rollen over de doelstellingen met een bal en zodra het alle doelstellingen worden omgestoten, de peuter het spel volledig autonoom kunt resetten door te trekken op het handvat. Ook terugkeren de ballen hij automatisch rolt in een bal verzamelaar, die de peuter gemakkelijk met de beste hand bereiken kunt.
De tekens op de doelstellingen en de achtergrond zijn uitwisselbaar met de voortdurend veranderende belangen van de peuter.
Belemmeringen met verschillende thema's kunnen worden geplaatst in het afspelen van boord, zodat het spel met de vaardigheden van de peuter evolueren kan.
De verwezenlijkte resultaten van deze co-creatie-project is een spel dat de peuter houdt van spelen en dat hij zal kunnen blijven spelen voor een lange tijd. Hij houdt van het feit dat hij volledige controle over het spel heeft en dat hij volledig autonoom spelen kan. Naast dat, helpt het spel ook bij het ontwikkelen van zijn motorische vaardigheden.
(Vanwege privacyredenen, geen foto's of namen van de peuter, noch zijn ouders zal worden gepubliceerd.)